Hvem er vi?

Sundhedsfremmende og forebyggende tilbud til familier - fra graviditet til ungdom.

  • Er specialudannede sygeplejersker med bred erfaring inden for familie, børn og unge-området. Har minimum 2 års erfaring fra børnespecialer og har taget en 1,5-årig efteruddannelse.
  • Er en del af kommunens sundhedstjeneste. Arbejder efter sundhedsloven (lovbekendtgørelse nr. 913 angiver, at formålet med de forebyggende sundhedsydelser til børn og unge, er at bidrage til at sikre børn og unge en sund opvækst og skabe gode forudsætninger for en sund voksentilværelse).
  • Vejleder ud fra Sundhedsstyrelsens anbefalinger og retningslinjer
  • Er kendetegnet ved forebyggende tilgang, opsporing og fokus på tidlig indsats.
  • Arbejder helhedsorienteret. Har en bred tværfaglig samarbejdsflade:
    • Sundhedsvæsenet: praktiserende læger, jordemødre, ØNH-læger, psykiatrien mm.
    • Dagtilbud og skole.
    • Vores organisation: PPR, sagsbehandlere, forebyggelsesmedarbejdere, familiebehandlere mm.
  • Arbejder med børn og unge i alderen fra 0 til 16 år. Rådgiver og vejleder forældre og tværfaglige samarbejdspartnere.
  • Fokus er som udgangspunkt på barnets forskellige sanser og den motoriske udvikling.
  • Arbejder sundhedsfremmende og forebyggende og tilbyder hjemmebesøg.

 

Børnefysioterapeuten tilbyder rådgivning og vejledning vedr. alle børn og unge i alderen fra 0 – 16 år. Det er i et tæt samarbejde med forældrene, nærmeste tværfaglige samarbejdspartnere som sundhedsplejerske, PPR, rådgiver - og dagtilbud og skole.

Der er som udgangspunkt fokus på barnets forskellige sanser og den motoriske udvikling med et helhedsorienteret blik.

Andre fokusområder kan f.eks. være uro, søvn, nedsat koncentration.

 

Som et overordnet tilbud er der åbent hus den 3. torsdag i hver måned med fokus på den sansemotoriske udvikling. Det foregår på Bronzealdervej 16 fra kl. 10 – 11.30.

Der er ingen tilmelding.

Åbent hus er aflyst de gange, hvor det falder i en skoleferie.

 

Kontakten til børnefysioterapeuten foregår typisk gennem sundhedsplejerskerne, dagtilbud og skole.

Kontakt os

Her kan du finde lige netop din sundhedsplejerske eller fysioterapeut.

Leder af Sundhedsplejen:

Helle Enevoldsen 
Tlf.: 2948 5611
Mail: helle.enevoldsen@odder.dk

 

Sundhedsplejerskerne: 

Kristine Vinter 
Tlf. 3084 3433
Mail: kristine.vinter@odder.dk

Anne Stigsen Andersen 
Tlf.: 2948 5615
Mail: anne.stigsen.andersen@odder.dk

Rikke Ramlov
Tlf.: 2948 5616
Mail: rikke.ramlov@odder.dk

Hanna Utzon
Tlf.: 2948 5614
Mail: hanna.utzon@odder.dk

Mette Abild
Tlf: 2948 5612
Mail: mette.abild@odder.dk

Helle Kruse 
Tlf: 24 86 55 85
Mail: helle.kruse@odder.dk

Birthe Westergaard
Tlf. 2486 5585
Mail: birthe.westergaard@odder.dk

Maria Gjettermann Hviid
Tlf: 2922 2770
Mail: maria.hviid@odder.dk

 

Fysioterapeut

Vibeke Bjerre 
Tlf: 2488 4910
Mail: vibeke.bjerre@odder.dk

Oplysningspligt og tilsyn

Oplysninger om Odder Kommunes behandling af dine data

Odder Kommune er ansvarlig for behandling af de personoplysninger, som vi modtager om dig.

Du kan kontakte os her:

Børn, Unge og Familie 

Sundhedsplejen
Vitavej 57, 8300 Odder
Tlf. 8780 3280

E-mail: bfc@odder.dk

 

Har du spørgsmål til dine rettigheder efter databeskyttelseslovgivningen, kan du kontakte kommunens Databeskyttelsesrådgiver på telefon: 2090 2026 eller på e-mail: dpo@odder.dk
Skriv ikke følsomme personoplysninger i en mail.

 

Lovgrundlag for behandlingen

Hjemmel til behandlingen af dine personoplysninger findes i Databeskyttelsesforordningens artikel 6 stk. 1 litra e, artikel 9 stk. 2 litra f, der handler om at udføre en opgave i samfundets interesse og Databeskyttelseslovens § 11, der handler om behandling af personnummer.

Hjemlen til at behandle personoplysninger i Sundhedsplejen findes også i Sundhedsloven, kapitel 9 §42a og er bestemt af Styrelsen for Patientsikkerhed.

Af hensyn til patientsikkerheden er det nødvendigt, at der bliver ført en journal, når sundhedspersoner behandler patienter.

Lovreglerne om autoriserede sundhedspersoners journalføringspligt er i autorisationsloven kapitel 6, §§ 21 – 25.

Styrelsen for Patientsikkerhed har i Journalføring bekendtgørelsen, nr.1225 af 08/06/2021 fastsat regler om, at alle autoriserede sundhedspersoner skal føre patientjournal. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1225

 

Formålet

Formålet med behandlingen af dit barns personoplysninger er:

At støtte op om dit barns sundhed og trivsel, så dit barn får en sund opvækst og gode forudsætninger for et sundt liv som voksen.

At sikre at der sker en opfølgning på fund der truer dit barn sundhed.

At sikre kontinuitet og den nødvendige faglige kommunikation mellem sundhedspersoner for at støtte op om dit barns sundhed.

Journalføring

Det påhviler Sundhedsplejersker/autoriserede sundhedspersoner at føre journaler over deres virksomhed og at sikre, at kommunikation mellem sundhedspersonalet og barnets/den unges forældre og det øvrige sundhedsvæsen sker i henhold til gældende lovgivning.

 

Kategorier af personoplysninger

Odder Kommune behandler disse typer af oplysninger om dig:

Journalen skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for sundhedsplejens

virksomhed, herunder:

Barnet

  • Personlige data: navn, personnummer, bopæl og telefonnummer.
  • Særlige medicinske forhold, herunder fx forhold vedr. kronisk sygdom eller allergier samt barnets vaccinationsstatus
  • Årsag til kontakten, herunder hvorvidt der er tale om et rutinemæssigt besøg, et behovsbesøg eller en konsultation. Desuden noteres observationer og vejledning i relation hertil.
  • Undersøgelsesresultater, fx vægt, højde, kranieomfang, screening, m.m.
  • Begrundede henvisninger til undersøgelser og/eller behandling i almen praksis.

Forældrene

  • Personlige data: navn, personnummer, bopæl og telefonnummer. Såfremt den ene forælder har forældremyndigheden alene, noteres det af hensyn til kommunikationen mellem sundhedstjenesten og indehaveren af forældremyndigheden.
  • Oplysninger og svar på screening for fødselsdepression, hvis forældrene har givet samtykke
  • Helbredsoplysninger, hvis forældrene har givet samtykke

 

Hvor dine oplysninger stammer fra

Vi modtager fødselsanmeldelser og korrespondancer fra sygehuset vedr. indlæggelser og ambulante forløb der vedrører Sundhedsplejen.

Vi modtager oplysningerne via vores elektroniske journal NOVAX.

Ved fraflytning overføres journalen via elektronisk kommunikation til anden kommune med samtykke fra forældrene.

Oplysningerne kan også komme fra forældre, barn eller ung.

 

Behandlingens varighed

Kommunen sletter oplysningerne når opbevaringspligten udløber og et eventuelt arkiveringskrav er opfyldt. Når oplysningerne er arkiveret eller slettet, har kommunen ikke længere adgang til dem.

 

Opbevaring af dine personoplysninger

Oplysningerne behandles i den periode, hvor barnet er tilknyttet sundhedstjenesten. Det vil sige fra før fødslen til grundskolens ophør.

For sundhedsplejejournaler gælder det, at sager skal opbevares i Odder kommunes systemer i mindst 5 år efter sagsafslutning.

 

Ved til-og fraflytning eksporteres journalen via elektronisk kommunikation til anden kommune med samtykke fra jer forældre.

 

Registrering og videregivelse

Kommunen registrerer de modtagne oplysninger og videregiver oplysningerne til andre offentlige myndigheder, private virksomheder m.fl., der har lovmæssigt krav på oplysningerne eller samarbejder med kommunen.

Odder Kommune Sundhedspleje videregiver eller overlader dine personoplysninger til Den Nationale Børnedatabase.

Informationerne fra helbreds- og funktionsundersøgelser bliver indberettet til Sundhedsdatastyrelsen og samlet centralt i Den Nationale Børnedatabase.

Formålet med Den Nationale Børnedatabase er at samle oplysninger om børns helbred i en national database, som gør det muligt for kommuner, regioner og staten at følge de danske børns sundhedstilstand og prioritere forebyggelsesindsatsen.

https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/registre-og-services/om-de-nationale-sundhedsregistre/graviditet-foedsler-og-boern/boernedatabasen

 

Sundhedsplejen videregiver dataoplysninger til relevant forskning som behandles anonymiseret. 

Dine rettigheder

Du har følgende rettigheder i forhold til behandling af dine personoplysninger:

  • Ret til at se dine oplysninger (indsigtsret)
  • Ret til berigtigelse (rettelse af urigtige oplysninger)
  • Ret til sletning (kun i særtilfælde)
  • Ret til begrænsning af behandling
  • Ret til indsigelse
  • Ret til dataportabilitet (få dine data udleveret)

 

Du kan læse mere om dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside: www.datatilsynet.dk

Ønsker du at klage?

Du har ret til at klage til Datatilsynet over kommunens behandling af dine personoplysninger.

På Datatilsynets hjemmeside kan du finde yderligere information herunder læse mere om Databeskyttelsesrådgiverens rolle.